Av S - 23 mars 2015 12:24

Hur söta är inte dessa? Hemtex

Örngott i liknande mönster. Vill ha! Min sambo vill inte ha! :-) Vem vinner?

Av S - 23 mars 2015 12:21

En matta är på väg. Blir en grå Ryamatta som både sonen och dottern har i sina rum.
I höst ska vi bygga in garderoberna. Men annars är vi klara. Blev en varm känsla i rummet.

Av S - 15 mars 2015 15:33

Vårt sovrum är snart iordning. Den svarta hyllan ska upp och sen blir det en grå matta på golvet.

Nya soffor till vardagsrummet. 2 soffor och 1 fåtölj.

Nya stolar till köket

Av S - 4 februari 2015 09:08

Under 2 år bodde min J i L.A och jobbade. Detta var åren 2000-2002 så det var ett tag sedan. Han har velat ta med mig dit, men eftersom vi fick barn ganska så snabbt så beslutade vi oss att detta blir en familjeresa längre fram i tiden. Vi vill att barnen ska vara så pass stora att resan inte går ut på att springa runt och jaga dem. ;-)

Tänker oss att den yngsta ska vara åtminstone 4 år.

Vi tänker oss New York,  L.A, Gran Canyon, Las Vegas, Mexico, San Fransisco, Hawaii och Jamaica. Flyg och husbil. Hur rutten blir får vi planera längre fram.

År 2007 åkte jag på mitt livs resa hittills. Flög till Bolivia och var där i 5 veckor. Skrev min B-uppsats, bodde på ett barnhem där vi arbetade volontärt på dagarna. Bodde sen i La Paz och skrev uppsatsen samtidigt som vi var tillsammans med stadens gatubarn. Efter denna känslomässigt turbulenta tid så tog vi bussen för att åka genom vackra Chile. Stannade till vid Arica, Valparaiso, Antofagasta och Santiago. Tog sen bussen till Mendoza i Argentina för att sen åka till Buenos Aires. Därefter tog vi flyget till Venezuelas huvudstad Caracas. Sov där en natt för att sen ta bussen till Puerto la cruz för att sen ta båten över till Isla de Margarita. Där var vi i ca 10 dgr för att sen flyga till vår sist plats, Miami Beach. Underbar resa som tog 3 månader.

Denna USA-resa tänker vi oss 6-8 veckor så det lär vara en sommar. Sommaren 2017 eller 2018. Vi har lite tid att planera. Däremot ska vi börja spara redan nu för resan kommer inte bli billig.

Nu ska vi däremot lägga planeringstid på vår trädgård. ;-)

Av S - 27 januari 2015 19:54

Jag tycker alltid att det är så fint med vita hem i alla bloggar. Vita väggar, vita möbler, vita kök med vitt kakel och vita bänkskivor etc etc. Vi ville ha vitt i vårt hus fram till den dagen vi skulle bestämma oss. Vitt kändes inte helt rätt för oss. Jag har kommit fram till att jag inte är så vit. Jag älskar färg och mår allra bäst när det är 3-4 olika nyanser i ett rum. Allra helst 3, men så blir det sällan. Älskar kontraster. Men så snyggt det är med helvitt hos andra. :-)

Vi skulle köpa gråa fåtöljer, men då var det halva priset på dessa oranga. Varför inte tänkte vi då. Efter ett par månader så började vi acceptera dem och nu älskar jag dem. De ger liv och iom att de kostade 995 kr/styck så är det helt okej att sälja dem när vi tröttnar och köpa nya. Men nu är de ej till salu. ;-) Kladdet på bordet är nog smör från dotterns rån. Japp! Så är det hemma hos oss. Ordning och rent i ca 2 min.

Nu börjar vi komma i ordning inne i vårt sovrum. Iom att vi har beiga väggar så blir det ljusa gardiner. Vi väntar nu på vår säng som ska komma om 4-6 veckor. Våra ryggar längtar och sonen slipper sova på en kulle mellan oss. I fem år har han sovit i egen säng hela nätterna, men sedan 2 månader så kommer han numera in på natten. Som vi längtat efter det myset. :-) Nu ska gardinerna fållas och strykas. Gissar att det blir av 2016. Jag startar projekt och min sambo avslutar. Som gjorda för varandra. :-)

Vilken skillnad på rum det blir när man fäster gardinskenan så nära taket som möjligt alternativt i taket med en takskena. Rummet upplevs så mycket högre och då har vi ändå 2,7 m i takhöjd. Ett av de bättre tipsen jag kan ge er.

Nu när jag gick tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten så jobbar jag 80% och det är underbart. Vi är lediga onsdagar vilket passar oss. Ett avbrott mitt i veckan.  Imorgon ska vi ner till biblioteket en sväng och då passar vi på att ta en fika på surdegsbageriet. För första gången känner jag att jag har en balans mellan jobb och familjelivet. Härlig känsla. Stress är något man ska försöka att undvika.

Ta hand om er!!!

Av S - 23 januari 2015 12:52

Projekt framsida

Projekt sovrum

Av S - 23 januari 2015 08:21

Vi har just nu en leråker på vår baksida. Sedan har vi en stor vattenpöl vid berget. På framsidan och södersidan har vi fulgrus. Har en del att göra de kommande åren. ;-)

I år ska vi lägga ut matjord och gräs på leråkern. Vi ska också lägga trall på baksidan så att vi kan vistas utomhus i sommar.

När vi bygger ut vårt hus så kommer vi att få "nisch". Det blir ett liknande H-hus. Den kommer att ligga i norr och mot grannen som kommer att placera ett garage och uthyrningshus längs tomtgränsen. Istället för att se flera meter husväggar så kommer vi att mura upp en halv vägg och plank med en bred dörr. Vi kommer alltså att bygga oss en innergård mellan den nya huskroppen och den "gamla".
Svårt att förklara. haha

Där vill vi skapa oss en semesterkänsla. Se bild! Blir nog mycket bra!

Källor: Har ingen aning. ;-)

Av S - 12 januari 2015 18:42

blev klar. :-)

Välkommen till Villa Kvarnbäcken!